Kako se riješiti loših navika? Ključ uspjeha je u promjenama životnog stila

Jeste li se ikada pokušali riješiti loše navike poput pušenja cigareta, prejedanja pred televizorom, prekomjernog ispijanja alkohola ? Ako jeste, onda znate da to nije lak i jednostavan posao. Brojni ljudi gotovo svakodnevno pokušavaju odbaciti destruktivne navike koje im narušavaju kvalitetu života. Mnogi odnosi na poslu, u braku, u društvenom životu „pucaju“ baš zbog loših i neusklađenih navika.

ZAŠTO NEKIMA IDE OD RUKE PROMJENA NAVIKA, A DRUGI NE USPIJEVAJU NITI NAKON MNOGO POKUŠAJA ???

Za postizanje osobnih promjena kao što su gubitak kilograma, borba protiv pušenja, alkohola, drugih ovisnosti ili postizanja veće produktivnost na poslu i u društvu važno je razumijevanje navika i osvještavanje njihova funkcioniranja te njihova uspješna promjena zamjenom stvorenih ponašanja novim ponašanjima.

ŠTO SU NAVIKE?

Navike su naučeni načini ponašanja ili aktivnosti, misli i osjećaja, a oni nam određuju (ne)kvalitetu našeg života.

Navike nastaju stalnim ponavljanjem određenih radnji, jedenjem iste hrane, misli i osjećaja. Kad se jednom steknu navike one više ne zahtijevaju napor volje ni svjesnu namjeru da se ponašamo upravo tako.

Navike se uvijek usvajaju na isti način. U početku postoji namjera zbog nekog razloga ili sklonost za neku naviku, a onda se ponavljanjem tog ponašanja ono stabilizira i učvršćuje i na kraju postaje automatizirano. Jednom kad se formira navika više ne zahtijeva napor volje, donošenje odluke ni svjesnu namjeru da djelujemo, mislimo ili osjećamo upravo tako. Dovoljan je samo početni poticaj, primjerice da sjednemo u kafić i da s lakoćom i dosljedno ponovimo naviknuto ponašanje naručiti kavu i zapaliti cigaretu ili navečer da upalimo televiziju i počnemo jesti bez da uviđamo koliko smo pojeli. Osoba je u tom trenutku kao stroj koji djeluje po nekom ranije stvorenom programu ponašanja.

Mi smo bića navike. Dnevno obavljamo na stotine aktivnosti koje radimo automatski i to su naše navike. Neke su jednostavne poput pranja zubi, pranja ruku, puštanja vode nakon obavljanja nužde, a neke navike su kompleksne kao što je navika pušenja ili jedenja slatkog ili pijenja alkohola kada smo u stresu.

Zapravo mi uvijek radimo ono što smo radili jučer, prekjučer i to se ukorijenilo u naše ponašanje. Razlog zašto se ukorijenilo u naše ponašanje je zbog nedostatka naše pažnje.

KAKO ISKORIJENITI NAVIKE I PROMIJENITI ŽIVOTNI STIL? KOLIKO JE VREMENA POTREBNO ZA USVAJANJE NOVIH NAVIKA?

Prvo što moramo učiniti je svjesno donijeti odluku da to želimo promijeniti i ponavljati nove aktivnosti, misli, osjećaje kako bi u tome uspjeli. Kada se naše ponašanje stabilizira i postane automatsko bez da o njemu razmišljamo svjesno znači da smo stvorili naviku. Prije nego se to ostvari potrebno je niz ponavljanja i velika ustrajnost. Mi moramo svjesno izabrati promjenu i aktivno sudjelovati u stvaranju nove navike, a stručnjaci kažu da je potrebno prosječno od 21 do 60 dana da nešto ponavljamo da bi to usvojili kao naviku.

KLJUČNI ELEMENTI NAVIKE: NOVA AKTIVNOST, RUTINA I VJERA

Nova aktivnost mora postati rutina, a ključ uspjeha je zapravo promjena starih navika. To se možda najbolje može shvatiti na primjeru pušača. Kada pušač pronađe neku novu naviku koja će zamijeniti cigaretu, on će kad se pojavi žudnja za cigaretom, uspjeti ne zapaliti cigaretu.

Također, kod promjena starih navika iznimno je važna vjera. Vjera je fenomen koji znanstvenici intenzivno istražuju. Kada ljudi jednom nauče da u nešto vjeruju, vjera se širi na druga područja života, osoba počinje vjerovati u sebe i u to da je sposobna promijeniti navike.

Loša navika ne može se izbrisati, ali se može zamijeniti drugom, zdravijom navikom. Ako želimo promijeniti svoju naviku, moramo pronaći neku alternativnu radnju, koju ćemo ponavljati i ponavljati dok nam ne preraste u rutinu, a pri tome je vjera da to možemo učiniti presudna. Za učvršćivanje vjere jako pomaže slušati i prihvaćati iskustva drugih koji su u tome uspjeli.

STRATEGIJA ZA PROMJENU NAVIKA

Strategija je izuzetno važna da realiziramo promjenu.

Donijeti odluku je vrlo lako no stvarno promijeniti navike zahtjeva pravilan i precizan pristup.

  1. Odrediti realan cilj – kad planiramo promjenu navike važno je odrediti realan cilj koliko je velika i radikalna promjena koju želimo ostvariti. Mali cilj je bolji nego onaj od kojeg ćemo odustati. Veća je dobrobit postaviti si za cilj da svaki dan 20 minuta hodamo i u tom ponavljanju ustrajemo nego si postaviti cilj 45 minuta koji se nikad neće dogoditi ili ćemo od njega brzo odustati
  2. Važno je predvidjeti i planirati što učiniti kad je teško – kad planiramo promjenu navika jako je važno predvidjeti prepreke koje nas očekuju i imati dobar plan kako ćemo se s njima nositi. Navike su ponašanja koja automatski radimo kad naš nesvjesni um primijeti određeni okidač. Kad su stvari u životu OK naša snaga volje je obično dovoljno snažna da se odupre izazovu. No što ćemo učiniti kad osjetimo nervozu, znojenje, loše raspoloženje i depresiju s kojom smo se do sad nosili npr. paljenjem cigarete ili prejedanjem ? Moramo biti spremni na ovakav izazov i pažljivo planirati što ćemo učiniti. Ovo moramo planirati do u detalje, jer samo tako nećemo odustati kad naiđemo na prepreku
  3. Ponavljati i ponavljati dok god ne usvojimo novu naviku – kako bi stvorili novo ponašanje i kako bi ono prešlo u novu naviku potrebno ga je ponavljati, a koliko dugo je to potrebno ovisi o našoj osobnosti, svjesnosti i odlučnosti za što stručnjaci tvrde da je potrebno prosječno od 21 do 60 dana
  4. Ako naš plan ne donosi rezultate mijenjajmo ga i prilagodimo – ukoliko ne dobivamo rezultat koji želimo dobro razmislimo o detaljima našeg plana zašto ne daje rezultate, promijenimo ga i prilagodimo
  5. Zamijenimo staru naviku novom – navike funkcioniraju po principu okidač. Ako pokušamo zatomiti reagiranje na okidač promjena će biti teška. Ponašanje kad „naletimo“ na okidač treba zamijeniti drugim zamjenskim ponašanjem. To će ponašanje postati naš novi odgovor na okidač i time naša nova navika
  6. Svjesno promijenimo nesvjesno u nama i oprostimo sebi – navike su nesvjesne, automatske radnje. Da bismo ih promijenili potreban je određeni svjesni trud i volja. Nakon što koristimo svjesni napor neko vrijeme, osjećaj da je promjena naporna slabi i nestaje.

PROMJENE NAVIKA NEMA BEZ POZITIVNOG STAVA, VJERE U DOBAR ISHOD, ALI I MOŽDA NAJVAŽNIJEG DA OPROSTIMO SAMI SEBI UKOLIKO POGRIJEŠIMO. Ljudi često nakon male pogreške posve odustaju od promjene. To je pogrešno ! Treba se opustiti i krenite dalje kao da se ništa nije dogodilo, mijenjajući se korak po korak, dan po dan! Samo tako možemo stići daleko !

KLJUČNI ELEMENTI PROMJENE

Jedno od jakih uvjerenja koje velik broj ljudi ima je to da se ljudi ne mogu promijeniti. Svatko se može promijeniti u skladu s vlastitom odlukom i po vlastitom izboru. Stvar je vjerovanja! Ako živimo s uvjerenjem da se možemo mijenjati to nas dovodi do pozicije u životu u kojoj je moguće ostvariti sve male ili velike stvari o kojima smo ikada sanjali. Većina ljudi živi u neznanju i ponavlja iste greške u životu, jer smatraju da ne mogu nadići svoje probleme. Problemi su navika, a suština rada s navikama leži u promjeni loših navika. Što više upravljamo svojim lošim navikama to ćemo imati više kontrole nad svojim životom.

Osobna volja i odluka tu nam pomažu u promjeni navika, ali kao i inače u životu samo s predanim i kontinuiranim radom i ponavljanjem stvaraju se nove navike. Samo vježbom postajemo dobri bilo po pitanju navika ili bilo čega drugoga u životu.

Učimo iz svojih izbora, postanimo svjesni svojih navika, mijenjajmo ih…

Bio Laser Studio Rijeka programima SAČUVAJTE ZDRAVLJE I NOVCE I POSTANITE NEPUŠAČ, SITI I VITKI ZA MRŠAVLJENJE BEZ GLADOVANJA I BROJENJA KALORIJA,  ZA VAŠ PROBLEM NEĆE SAZNATI NITKO – ODVIKNITE SE OD ALKOHOLA NA DISKRETAN NAČIN I OPUSTI SE NO STRESS TRETMANIMA pomaže u rješavanju vodećih ovisnosti i problema današnjice, čime se uspješno uklanjaju simptomi psihičke, emocionalne i fizičke ovisnosti i poboljšava zdravlje i kvaliteta života.  

Obratite nam se s povjerenjem !

Mirna Međimorec, farmaceutski stručni radnik, nutricionist, Tui-Na maser

Uspjeh je dobiti ono što želiš
Sreća je kad ti se sviđa ono što si dobio
Ako ti netko kaže „Ne možeš“ on zapravo misli „Ja ne mogu“
Promjena uvijek otvara mogućnost za nova postignuća

Bio Laser Studio Rijeka,
Andrije Medulića 3/1, Rijeka
Gsm 095 910 4339, e-mail: biolaserstudio@gmail.com
www.biolaserstudio.com
Viškovo, 4.2.2018.

Share this Post