aromakologija

Psihologija mirisa – aromakologija

Nadam se da je za mnoge od naših čitatelja aromakologija prilično nova i nepoznato područje kroz koje mogu stjecati osobnu i poslovnu dobrobit i to baš u svijetu wellnessa, ljepote i zdravlja.

Aromakologija je grana aromaterapije koja se usredotočuje na psihološke prednosti mirisa  eteričnih ulja. U aromakologiji se koriste mirisi eteričnih ulja, a proučava se psihička reakcija i reakcija živčanog sustava.

Iako je znanost o aromakologiji rođena u Japanu početkom 20. stoljeća kao disciplina koja se fokusira na proučavanje kako mirisi ili arome utječu na psihu, emocije, raspoloženja i ponašanja – u svijet prirodnih mirisa mene je uvela Slobodanka Poštić, čija fasciniranost aromaterapijom traje već više od dva i pol desteljeća – i ne popušta.

Ona me je uvjerila da budućnost pripada aromakologiji, osjetu njuha, prirodnim parfemima i mirisima prirode.

Nije svejedno i nije slučajno koji miris birate !

Osjetilo mirisa, više nego ijedno drugo osjetilo, povezano je s našim sjećanjima i osjećajima. Samo jedan dašak mirisa može nam promjeniti negativne u pozitivne emocije, promjeniti sumorna u ugodna raspoloženja ili nas prenijeti na posve drugo mjesto i u drugo vrijeme.

Zašto je tomu tako?

Mirisi se pohranjuju u mozak prema našim sjećanjima i iskustvima. Podsjećaju nas na određeni trenutak, osjećaj, osobu, vrijeme, posebnu atmosferu. Oni mogu biti dobri ili loši ovisno o osobnom iskustvu svakoga od nas.

Naučnici kažu da je to zato jer miris izravno stimulira limbički sustav. Limbički sustav ima temeljnu ulogu u našem opstanku, njegovo funkcioniranje nije podložno našoj volji i njegov odgovor može biti vrlo intenzivan u odnosu na podražaje koji ga aktiviraju.

Kada miris dospije u limbički sustav aktivira se osjećaj ugode ili neugode koji se formira iz najintimnijih, najskrivenijih sjećanja: takozvane “olfaktorne memorije“.

Funkcioniranje olfaktorske memorije je toliko moćno da neki mirisi  ili mirisne uspomene  lako aktiviraju sjećanja, emocije i ponašanja povezana s pozitivnim iskustvima, a neki mirisi nam smetaju jer nas podsjećaju na neugodna iskustva.

Zapravo, mirisne uspomene nikad ne nestaju, a njihova snaga ovisi o važnosti koja je imala situaciju u kojoj je miris percipiran.

Zato nije svjedno i slučajno koji miris birate – uz koji miris se osjećate dobro a uz koji osjećate nelagodu. Najstarija su mirisna sjećanja, dublja i od samih emocije koje bude.

 

Prirodni parfemi i aroma psihoterapija

Pod sve snažnijim pritiskom aromakologije – znanosti koja proučava terapijsku ulogu prirodnih mirisa ali i potrošača koji žele znati što unose u svoj organizam i što nanose na svoju kožu ubrzano se mijenja i stanje na tržištu parfema. Većina najčešće nuđenih modernih parfema su više ili manje atraktivno pakirane mješavine jeftinih mirisnih kemijskih spojeva popraćene multimilijunskim reklamnim kampanjama. U tim bočicama se prirodni mirisni materijali mogu naći samo u tragovima i to uglavnom u onima višeg cjenovnog razreda. Dodaju se kad se mirisnim kompozicijama želi dati dubina i rafiniranost.

Prirodnim parfemima globalno slijedi svijetla budućnost, oni su danas sve prisutnija druga mogućnost na svjetskom parfemskom pejsažu.

Prepoznavanje i razumijevanje prirodnih mirisa s kojima je naša vrsta u kontaktu tijekom čitavog procesa evolucije su utisnuti u naše gene, smješteni u naslijeđenu olfaktornu memoriju. Nos je vrstan dijagnostičar i ako nam osjet njuha dobro funkcionira, spokojno se možemo prepustiti njegovom izboru.

 

Autor: Jelica Popić,dr.med., psihoterapeut, ravnateljica Učilišta Lovran

Share this Post