U svakodnevnim relacijama i komunikacijskim procesima koje vodimo osim što imamo intenciju prenijeti informacije i dobiti povratnu, neizbježan je utjecaj koji pritom svjesno ili nesvjesno ostvarujemo prema drugim osobama. Da bi mogli utjecati na drugu osobu u smjeru kojem mi želimo prvi i osnovni uvjet da bi to postigli jest svidjeti se drugoj osobi. Mnogi misle da je „sviđanje“ nešto što se samo od sebe događa ili ne događa, no ono što većina ne zna je da tehnikama u komunikaciji možemo upravljati time kako će nas druga osoba percipirati i da li ćemo na „prvu kliknuti“ odnosno svidjeti joj se.
SVAKODNEVNO UTJEČEMO NA DRUGE
Mnogima zvuči čudno ideja da svakodnevno utječu na druge ljude, no to je nešto što se spontano dešava u našoj svakodnevnoj interakciji s drugim ljudima. Primjerice kada odemo na ribarnicu kupiti svježu ribu, želimo utjecati na prodavača da nam da baš onu najsvježiju. Netko ima taktiku zbližavanja s prodavačem pričajući o unucima koji obožavaju ribu, netko pokušava biti izuzetno ljubazan, a netko ima taktiku prijetnje „Ako mi slučajno date staru ribu, budite sigurni da ću se vratiti, ali onda…. “ Proučavajući komunikaciju među ljudima komunikolozi i ostali eksperti u tom području su ustanovili da postoji univerzalni uzorak ponašanja kod ljudi na koji oni spontano pozitivno reagiraju. Takvi uzorci odnosno tehnike i taktike čine izuzetno moćne tajne vrhunske komunikacije.
Prva stvar kod komunikacije koju je bitno poznavati, jest da se ona odvija 90% na nesvjesnom odnosno podsvjesnom nivou. Drugi ljudi odnosno njihova interakcija s nama u nama bude određene emocije koje su povezane s našim dosadašnjim iskustvima i često druge ljude percipiramo kroz filter upravo tih iskustava. Stoga najbolji način za stjecanje osjećaja ugode i povjerenja u komunikaciji od strane druge osobe jest upravo prilagođavanje tomu kako će nas njezino „nesvjesno“ doživjeti.
TAKTIKE UTJECAJA NA DRUGU OSOBU
Jedna od taktika utjecaja upravo na taj dio u komunikaciji s drugima jest „mirroring“ iliti zrcaljenje. Ono bi značilo prepoznavanje sugovornikovih pokreta, poza tijela, tona glasa, vokabulara, ritma disanja te suptilno oponašanje istih. Primjerice ako osoba u komunikaciji drži prekrižene noge, tijekom razgovora i sugovornik ih prekriži na sličan način (ne mora biti identičan). Bitno je da oponašanje ne bude napadno i prenaglašeno kako ne bi postigli suprotan efekt od željenog. Zrcaljenje je najbolje uvježbati s bliskim osobama kada smo najopušteniji, a kasnije nakon što ga sve češće prakticiramo s drugim ljudima ono počne biti zabavno i nenaporno.
Sljedeća taktika koja je iznimno važna u samom početku konverzacije jest zadobiti slaganje odnosno usklađivanje i potvrdan odgovor od strane sugovornika. Naime ako se sugovornik u samom startu složi s nekoliko naših izjava, u toku razgovora bit će otvoreniji i skloniji se složiti s nama u ostatku razgovora. Iz tog razloga bitno je izbjegavati negacije u samom početku razgovora te dati izjave vezane uz nepobitne činjenice s kojima će se osoba složiti. Primjerice, ulazite u ured osobe i vidite da se osoba upravo zagrnula puloverom jer joj je prohladno. Vaša prva izjava može biti. „Dobar dan. Baš je zahladilo ovih dana.“ ili ured osobe je južno orijentiran s puno svjetlosti. „ Dobar dan. Baš vam je odličan ured, ima jako puno svjetlosti.“. „ Vidim ured vam je na 3.katu.“ „Danas vas je troje u uredu.“ Ove ili bilo koja druga izjava koje su istinite za tu osobu bit će odličan uvod u početak vašega razgovora. Poželjno bi bilo da ih date barem dvije ili tri kako bi osoba stekla osjećaj slaganja s vama.
Nakon što ste zadobili početno povjerenje osobe slaganjem s vama navedite osobu da napravi nešto u vašem smjeru ili za vas. Primjerice da vam pomogne u nečemu. „Možete li mi molim vas dodati ovu kemijsku olovku da si to zapišem.“ , „Možete obratiti pozornost na ovo.“, „Dali bi mi molim vas ovo kopirali da mogu ponijeti sa sobom.“, „Možete li mi dati savjet u vezi ovog.“ Važno je da prije nego zatražite tako nešto od osobe svakako prije toga primijenite taktiku u kojoj će se nekoliko puta složiti s vama. Nakon što se osoba složi s vama i napravi nešto za vas na nesvjesnom nivou ona vam je dopustila da ju vodite odnosno drugim riječima suglasila se s time da posluša i napravi ono što tražite od nje.
Navedene taktike dio su takozvanog Rapporta u komunikaciji, te primjenjujući i uvježbavajući ih ovladavate vještinom koja vam znatno može unaprijediti vašu komunikaciju i utjecaj koji imate na druge ljude. U poslovnom svijetu, među ljudima s kojima radite, ali i u svakodnevnom ophođenju s drugima postignite željeno i otvorite i ona vrata koja su vam do sada djelovala čvrsto zaključana.
Autor: Helena Vretenar, mag. oec.
Diplomirani magistar ekonomije i wellness menadžer. Savjetnik u turizmu i privatni iznajmljivač apartmana, koja se uz ljubav prema poduzetništvu, turizmu i wellnessu dodatno dugogodišnje educira u području razvoja ljudskih potencijala i osobnom razvoju.
Share this Post