Kako ljudi ostvaruju svoje ciljeve?

Jedan instruktor penjanja po stijenama poučavao je nekoliko ljudi toj vještini. Pri kraju tečaja obavijesti ih da se mogu upisati u napredni tečaj ali da moraju izvesti još jedno, završno penjanje u kojem će pokazati što su naučili.

Na dan određen za završno penjanje, učenici se okupiše. Nije ih dočekao njihov učitelj nego jedan drugi koji je objasnio da učitelj kasni i da se moraju početi penjati bez njega. Put je bio dug i naporan i zahtijevao je od njih da do kraja iskoriste sve vještine koje su do tada naučili.

Nakon nekoliko sati iscrpljujućeg penjanja, svi učenici stigoše do mjesta za koje su na početku mislili da predstavlja završetak puta. No tada shvatiše da se put nastavlja i da penjanje još nije završilo. Instruktor je, skriven od njih, promatrao pažljivo izraz lica svakog učenika u trenutku kada je taj otkrio da mora nastaviti s penjanjem. Mnogi su razočarano uzdisali i pokazivali nezadovoljstvo što moraju uložiti dodatni trud baš kad su povjerovali da su napokon dostigli cilj. No, nekolicina je pogledala prema vrhu sa žarom i očekivanjem. To su bili oni koje je instruktor primio na napredni tečaj. Želio se penjati s ljudima koje su privlačili sve veći i veći vrhunci i na planinama i u njima samima.

Svaki čovjek pokušava upravljati svojim ponašanjem kako bi ostvario neke ciljeve u životu. Psiholozi taj proces nazivaju samoregulacijom ponašanja. Neki su u tome vrlo uspješni i ostvaruju svoje ciljeve, ali ima i mnogo onih kojima to ne uspijeva.

Do danas je provedeno mnogo istraživanja koja su pokušala otkriti glavne karakteristike uspješnog procesa samoregulacije, dakle, običnim riječima rečeno, pokušalo se otkriti kako se ponašaju ljudi koji uspijevaju ostvariti svoje ciljeve. Tako su provođeni intervjui s pojedincima koji su poznati po svojoj uspješnosti i samodisciplini, zatim s onima koji imaju velikih problema u samoreguliranju svog ponašanja u tolikoj mjeri da to zahtijeva psihološki tretman, a izvedeni su i mnogobrojni eksperimenti o tome kako ljudi kontroliraju svoje ponašanje u situaciji kada moraju izvesti neki težak zadatak.

Proces samoregulacije ili ostvarivanja ciljeva odvija se u tri faze. To su faza pripreme, faza izvedbe i faza naknadnog razmišljanja.

 

Autorice: Prof.dr.sc. Majda Rijavec

Prof.dr.sc. Dubravka Miljković

Iz knjigeU potrazi za čarobnom svjetiljkom
Iep.hr

Share this Post